בעיות שינה? לא חייבים טיפול תרופתי, מתי ואיזה פעילות גופנית מומלצת

מה לא נאמר על פעילות גופנית ותרומתה לבריאות ואם לא השתכנעתם מספיק עכשיו קושרים מחקרים נוספים בין פעילות גופנית לבין שינה טובה.

אז מי שחפץ בשנת לילה איכותית רצופה בחלומות פז כדאי שיתחיל לשנס מותניים.

(לדברי הקרן הלאומית לשינה the National Sleep Foundation (כן יש דבר כזה) 67% מהאנשים המדווחים על בעיות שינה נמוכה הם בעלי בריאות לקויה, מה שמחזק את הקשר בין בריאות לשינה טובה, כשפעילות גופנית היא מרכיב חשוב בכל הקשור לאיכות השינה.

בעוד היכולת של פעילות גופנית בהפחתת מתח וחרדה ע"י עידוד שחרור אנדורפינים במוח ידועה ומבוססת, השפעתה על שינה מבחינת מחקר חדשה יותר, אך ממצאים עד כה מראים תמונה מעודדת.

האם מדובר על כל פעילות גופנית?

במחקרים שנעשו התגלה כי תרגול אירובי בעוצמה בינונית (כמו הליכה מהירה) עזר למשתתפים להירדם מהר יותר ואף הגביר את משך זמן השינה שלהם. לעומת זאת נמצא כי פעילות אירובית נמרצת, כמו ריצה או הרמת משקולות, דווקא לא השפיעה באופן חיובי על השינה.

 איך זה עובד בדיוק ומה הקשר עדיין אין תשובה מוחלטת, זה יכול להיות בתרומתה של הפעילות גופנית בהקלה על תסמיני חרדה ודיכאון או לפי תיאוריה אחרת- האימון מעלה את טמפרטורת הגוף, ואז כאשר אנו מפסיקים וטמפ' הגוף צונחת,  הגוף מקדם מצב שינה. כך או כך, טיול קצר לפני השינה בהחלט יכול להועיל.

אפילו חצי שעה של פעילות גופנית מתונה ביום תשפר את איכות השינה שלכם ב-  65%, והנתון המעודד הוא שפעילות גופנית סדירה עשויה לשמש חלופה לטיפול תרופתי בבעיות השינה. כך שספורט הופך להיות מרכיב רלוונטי יותר בכל הקשור לאנשים עם בעיות שינה, ומומלץ בכל פה לכל מי שנלחם בבעיית נדודי שידה או שינה קלה להחריד.

אז לרוץ למיטה?

זהו שלא בדיוק, מסתבר שגם זמן הפעילות הוא פקטור שמשפיע על השינה, מחקר שנערך ביפן מצא שלמתאמנים בשעות אחר הצהריים הייתה  שינה טובה יותר מאלה שהתאמנו בבוקר. אך עדיין רופאים מזהירים אנשים עם בעיות שינה כרוניות  לא להתעמל קרוב מידי לפני שינה. ישנם הגורסים כי פעילות בצמוד לשעת השינה דווקא תעורר ותשיג את ההפך, כי פעילות גופנית מעלה את טמפרטורת הגוף וממריצה. בעניין זה פשוט עדיף להתנסות ולראות מה הזמן שעובד עבורכם ואורח החיים שלכם.

כמובן ששינה טובה לא מתחילה ונגמרת רק בספורט, בנוסף יש לייצר סביבת שינה נעימה ללא הפרעות ולדאוג למזרן טוב שייתן תמיכה מלאה לגוף שלכם. בטח ובטח אם תפוסים לכם השרירי